Menu
Projekt podpory polytechnického vzdělávání na SŠNO Bystřice pod Hostýnem vstupuje do druhé poloviny
1.září 2018 započala na Střední škole nábytkářské a obchodní Bystřice pod Hostýnem realizace projektu „Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje“. Projekt je zaměřen na intervence vedoucí ke zkvalitnění poskytovaného vzdělávání ve školách Zlínského kraje a to zejména v oblastech polytechnického vzdělávání, čtenářské, matematické gramotnosti a vytvoření systému kariérového poradenství. Příjemcem projektu je Zlínský kraj.
Do projektu jsou zapojeny dvě MŠ z Bystřice pod Hostýnem – MŠ Sokolská a MŠ Palackého, 5 ZŠ – ZŠ T.G.Masaryka Bystřice pod Hostýnem, 1. ZŠ Holešov, 2. ZŠ Holešov, ZŠ Hulín a ZŠ Fryšták a 2 gymnázia – Gymnázium L. Jaroše Holešov a Gymnázium Kroměříž.
SŠNO Bystřice pod Hostýnem se podílí na realizaci projektu v oblasti polytechnického vzdělávání. Jedná se o pět aktivit: Sdílení dílen pro žáky ZŠ, Volnočasová aktivita pro žáky ZŠ, Volnočasová aktivita pro žáky SŠ, Vzdělávací aktivity pro děti MŠ a Praxe pro žáky gymnaziálních oborů.
1. Sdílení dílen pro žáky ZŠ
Tuto aktivitu navštěvovaly 4 základní školy z regionu Zlín. Cílem této aktivity bylo zhotovit jednoduchý dřevěný výrobek, který byl vytvářen pod dohledem /lektorů/ učitelů odborné výuky. Tato aktivita probíhala v časovém úseku 5 hodin. Žáci ZŠ vytvářeli jednotlivé výrobky ve školních dílnách - učebnách SŠNO Bystřice pod Hostýnem. V průběhu jednotlivých setkání byla zhotovena ptačí budka, krmítko pro ptáky, jednoduchá sedačka, upomínkový předmět – puzzle a hmyzí domek, který byl zařazen jako bonusový výrobek.
Žáci byli seznámeni v průběhu aktivity také se základními truhlářskými procesy, postupy a truhlářským nářadím.
Aktivita byla vždy směřována k tomu, aby výstupem byl jednoduchý dřevěný výrobek.
ŠKOLA |
VÝSTUP |
POČET SETKÁNÍ CELKEM |
POČET ŽÁKŮ CELKEM |
ZŠ Hulín |
Ptačí budka |
16 |
257 |
2. Volnočasová aktivita pro žáky ZŠ
Cílem této aktivity bylo zhotovit jednoduchý dřevěný výrobek, který byl vytvářen pod dohledem pedagoga odborné výuky a pedagoga ZŠ. Tato aktivita probíhala v časovém úseku 3 hodin. Žáci ZŠ vytvářeli jednotlivé výrobky ve školních dílnách - učebna SŠNO Bystřice pod Hostýnem. V průběhu jednotlivých setkání byly vytvářeny jednoduché dřevěné výrobky a to drobný uměleckořemeslný výrobek /jednoduchý řezbovaný prvek a jednoduchá intarzie. Záměrem této aktivity bylo také předat informace o materiálech a nástrojích používaných při řezbování a intarzování a naučit žáky základním technikám a postupům včetně povrchových úprav. Pro seznámení s novými technologiemi u této aktivity v opracování dřeva byl použit CNC laser /řezání dýh/.
ŠKOLA |
VÝSTUP |
POČET SETKÁNÍ CELKEM |
POČET ŽÁKŮ CELKEM |
ZŠ T.G. Masaryka BpH |
Jednoduchý řezbovaný prvek |
10 |
61 |
3. Volnočasová aktivita pro žáky SŠ
Cílem tohoto volnočasového kroužku bylo, aby žáci SŠ pracovali a plnili reálné úkoly v pracovním týmu pod vedením a dohledem pedagoga při tvorbě jednoduchých výrobků ze dřeva a seznamovali se s historickými řemesly a technologiemi.
Výstupem aktivity byly výukové předměty - výukový kufřík pro vzorky dřevin, vzorky dřevin a zdobný řezbovaný prvek.
Součástí tohoto programu bylo stanovení konkrétních úkolů a cílů, které byly zaměřeny na rozvoj odborné kvalifikace, zručnost a schopnost postupovat samostatně při tvorbě jednotlivých výrobků. Finální dokončení výukových předmětů bylo provedeno na CNC laseru.
Tato aktivita probíhala v časovém úseku 3 hodin /jeden kroužek/ na pracovištích školních dílen.
ŠKOLA |
VÝSTUP |
POČET SETKÁNÍ CELKEM |
POČET ŽÁKŮ CELKEM |
SŠNO BpH |
Výukový kufřík pro vzorky dřevin |
40 |
312 |
4. Vzdělávací aktivity pro děti MŠ
Cílem aktivity bylo rozvíjet u dětí MŠ jemnou motoriku, zručnost, barevné cítění, kreativitu a invenci. Děti si nenásilnou metodou osvojovaly základní znalosti o dřevěném materiálu a možnostech jeho zpracování.
Výstupem aktivity byly předměty s dětskou tématikou, které si děti zhotovovaly z předem připravených polotovarů. Před samotnou realizací byly děti motivovány povídáním na koberci na dané téma. Po praktické části bylo opět na koberci provedeno krátké hodnocení učitelkou a také hodnocení aktivity samotnými dětmi.
Aktivita probíhala v rozsahu 2 hodin, byla realizována na učebnách MŠ nebo v dílnách praktické výuky školy.
ŠKOLA |
VÝSTUP |
POČET SETKÁNÍ CELKEM |
POČET DĚTÍ CELKEM |
MŠ Palackého |
Výroba zvířátka z dřevěného polotovaru |
14 |
280 |
MŠ Sokolská |
|||
|
5. Praxe pro žáky gymnaziálních oborů
Cílem této aktivity bylo prohloubení polytechnického vzdělání žáků gymnázia.
Aktivita probíhala v týdenních blocích v rozsahu 6 hodin denně v učebně ICT a učebně grafických předmětů – 3D tiskárna a CO2 laser. Aktivitu vedli učitelé školy.
Obsah byl rozdělen do 3 tématických celků:
o Programování v TurboCAD – seznámení s prostředím programu a jeho využitím, kreslení ve 2D a modelování 3D, tvorba výkresu, vizualizace modelu a velkoformátový tisk jednotlivých prací.
o Laserové řezání a gravírování – seznámení s principem laseru a jeho využitím v praxi, základy programování v RD WORKS nastavování parametrů stroje, realizace drobných projektů.
o 3D tisk – seznámení s principem tisku, návaznost na modelování v TurboCAD, praktická ukázka realizace individuálních projektů.
ŠKOLA |
VÝSTUP |
POČET SETKÁNÍ CELKEM |
POČET ŽÁKŮ CELKEM |
Gymnázium Kroměříž |
Programování v TurboCAD |
2 |
24 |
Projekt je spolufinancován Evropskou unií, prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.